ویرایش محتوا

جلسه ۹۵ ـ چهار‌شنبه ۱۰‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۲‏.۱۱‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۹۴ ـ سه‌شنبه ۹‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۱‏.۱۱‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۹۳ ـ دو‌شنبه ۸‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۲۹‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۹۲ ـ یکشنبه ۷‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۲۸‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۹۱ ـ شنبه ۶‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۲۷‏.۱۰‏.۱۴۴۶



بسم الله
الرحمن
الرحیم

الحمد
لله رب
العالمین و
صلی الله علی
سیدنا محمد و
آله الطاهرین
سیما بقیة
الله فی
الارضین و
اللعن علی اعدائهم
الی یوم الدین

بحث در
ترتب ثمرات
بود بر مبانی
مختلفی که در
اخبار من بلغ
هست و بحث
منتهی شد به
ثمره سوم که
صحت مسح به
رطوبت موجود
در مسترسل از
لحیه باشد.

ادامه
ثمره سوم

در این
جا بنا بر
اسقاط شرائط
حجیت که بگوییم
مفاد اخبار من
بلغ اسقاط
شرائط حجیت
است نسبت به
مستحبات، نتیجه
آن این است که
جائز است أخذ
رطوبت از
مسترسل لحیه.

مسلک
دوم این بود
که مفاد اخبار
من بلغ
استحباب نفسی
عمل باشد بر این
تقدیر هم غَسل
مسترسل لحیه می‌شود
مستحب شرعی و
أخذ رطوبت برای
مسح می‌شود
جائز.

مسلک
سوم این بود
که مفاد اخبار
من بلغ ارشاد
به حکم انقیاد
باشد نه اثبات
یک استحباب
شرعی، بنا بر
این گفتیم که
صحیح نیست أخذ
رطوبت از
مسترسل لحیه.

اشکال
در ثمره سوم

بعد
وارد این بحث
شدیم گفتیم که
تازه بنا بر
مبنای اول و
دوم که
استحباب غَسل
مسترسل لحیه
درست بشود باز
جواز أخذ
رطوبت از
مسترسل لحیه
اشکال فقهیی
دارد. دو تا
اشکال در مقام
هست.

۱.
اشکال در اثبات
جزئیت

اشکال
اول این است
که جواز أخذ
رطوبت برای
مسح به شرط
این است که
غسل مسترسل از
لحیه از اجزاء
وضو باشد مثل
حاجب که از
اجزاء وضو است.
أخذ رطوبت از
حاجب درست است.
پس باید ثابت
بشود که
مسترسل لحیه
جزء وضو است
تا غَسل آن
بشود جزء
اغسال وضو، نهایت
اغسال
مستحبه، تا
جائز بشود أخذ
رطوبت از آن.

مشکل
ما این است که
ما دلیلی بر
جزئیت غسل
مسترسل لحیه
در افعال وضو
نداریم. آنچه
که داریم فقط
استحباب غَسل
است، استحباب
غَسل مسترسل لحیه
در وضو اعم
است، هم می‌شود
به جهت این
باشد که
مسترسل از لحیه
جزء وجه است
پس غسل آن می‌شود
جزء افعال
وضو، هم می‌شود
به خاطر این
باشد که غَسل
مسترسل از لحیه
یک مستحبی است
که ظرف آن وضو
است، مستحب
مستقلی است
برای خودش،
اما ظرف آن
وضو است. مثل
باب قنوت در
نماز، در نماز
قنوت مستحب است
اما قنوت جزء
نماز نیست
بلکه قنوتی
مستحبی است که
ظرف آن نماز
است.

حالا
مفاد اخبار من
بلغ چه چیزی
را اثبات کرده؟
اثبات کرده
استحباب غسل
مسترسل لحیه
را، این
استحباب غسل
ممکن است به
جهت این باشد
که از اجزاء
مستحبه وضو
است، ممکن است
از جهت این
باشد که مستحبی
است که ظرفه
الوضوء و اعم
مثبت اخص نیست.

اللهم
الا ان یقال

مگر
شما از این
راه پیش بیایید
بگویید ما یک
قانونی داریم
که اوامر در
مرکبات ارشاد
به جزئیت و
شرطیت است،
نواهی در
مرکبات ارشاد
به مانعیت و
قاطعیت است،
به این بیان
که ظهور اصلی
امر در بعث
است، در تحریک
است. إرکع،
امر به رکوع
است اما اگر یک
مرکبی ما
داشته باشیم و
در ضمن مرکب
امر بشود به
رکوع این
ارشاد به جزئیت
رکوع است، چون
یقینا در باب
نماز ما دو
واجب نداریم: یکی
خود نماز واجب
باشد، یکی
رکوع آن واجب
باشد که اگر
کسی رکوع را
انجام نداد دو
عقاب بشود یکی
به خاطر ترک
رکوع چون واجب
بوده یکی هم
به خاطر این
که به ترک جزء
کل ترک شده به
خاطر ترک صلاة.
لذا می‌گویند
اوامر در
مرکبات ارشاد
است به جزئیت یا
شرطیت، اگر
گفت طهر فی
الصلاة یعنی
الطهور شرطٌ فی
الصلاة، نواهی
آن هم ارشاد
به مانعیت و
قاطعیت است
مثل لا تصل فی
ما لا یأکل
لحمه.

در ما
نحن فیه از
باب پیش می‌آییم
می‌گوییم روی
مسلک اول و
دوم امر به
غسل مسترسل لحیه
به توسط اخبار
من بلغ درست
شد و این امر
به أجزاء است،
امر به کل که نیست،
امر در مرکب
است، امر در
مرکب هم می‌شود
ارشاد به جزئیت
پس اثبات می‌کند
که غَسل
مسترسل از لحیه
جزء وضو است.

و
لکن

این
راه مشکل دارد
و درست نیست؛
وجه اشکالش این
است که آنچه
که ثابت شده
در اصول این
است که اگر
امری در
مرکبات به
عنوان اولی
متعلق به چیزی
بود ارشاد به
جزئیت است،
مثل این که در
باب صلاة
بفرماید إرکع،
می‌شود ارشاد
به جزئیت، اما
اگر امر به شیئی
به عنوان ثانوی
بود، یعنی به
عنوان خودش
مستحب نبود
بلکه به عنوان
یک طاری بر
آن، به عنوان
عارض بر آن
مستحب شده بود
این جا وجهی نیست
برای این که
ما بگوییم امر
ارشاد به جزئیت
است.

در ما
نحن فیه امر
در اخبار من
بلغ به عمل به
عنوان بلوغ
ثواب است
«من بلغه شیء
من الثواب
فعمله»
،[۱] در بعضی هم
داشت
«فعمله
التماس ذلک
الثواب کان له
اجر ذلک»
،[۲] بنا بر این،
این راه برای
اثبات این که
غَسل مسترسل
لحیه جزء وضو
بشود ولو جزء
مستحبی ناتمام
است.

این
اشکال اول.

(سؤال: بر
مبنای اسقاط
شرائط حجیت عنوان
اولی می‌شود)
احسنتم! اشکالی
که می‌کند
اشکال خوبی
است من توضیح
بدهم اشکال ایشان
را. ببینید در
اخبارمن بلغ
سه تا مبنا
گفتیم، مبنای
دوم استحباب
عمل بود به
عنوان بلوغ
ثواب این می‌شود
به عنوان ثانوی،
مبنای اول
اسقاط شرائط
حجیت بود که
مثل این که
خبر صحیح
اثبات
استحباب می‌کند
خبر ضعیف هم
اثبات
استحباب می‌کند،
بعد یک ضمیمه
دیگر هم بکنیم
که ایشان نکرد
و بگوییم
«فعمله» یا
«التماس ذلک
الثواب» عنوان
متعلق قرار
داده نمی‌شود،
این را هم باید
بگوییم و الا
ما که گفتیم
عنوان متعلق می‌شود
یادتان هست که
مرحوم آخوند فرمود
این‌ها عنوان
متعلق نمی‌شود،
اگر این را هم
بگوییم البته
بله دیگر خود
آن می‌شود
مستحب و به
عنوان اولی
مستحب می‌شود.
اما فرض این
است که ثابت
شد که مفاد
روایات در جمع
بین روایات
عبارت است از
اثبات
استحباب عمل
به عنوان بلوغ
ثواب.

۲.
توقف ثمره بر
جزئیت مستحب للواجب

اشکال
دوم این است
که اساسا این
بحث [در جایی
که وضو واجب
باشد] مبتلا
به یک اشکال
اساسی است و
آن اشکال اساسی
این است که ما
اول باید تصور
بکنیم جزئیت
مستحب را
للواجب تا بعد
بگوییم که
حالا این غَسل
مسترسل لحیه
مستحب است و
از أجزاء وضو
هست و در نتیجه
أخذ رطوبت از
آن درست است و[لی]
جزئیت امر
مستحبی
للواجب معنا
ندارد، محال
است. چرا؟ چون
خاصیت عمل
استحبابی این
است که یجوز
ترکه، از آن
طرف می‌خواهد
جزء واجب باشد
که خاصیت واجب
این است که لا یجوز
ترکه و این دو تا
با هم متنافی
هستند قابل
جمع نیستند.

لذا ان‌شاءالله
فرصت کردید
مراجعه کنید
مرحوم صاحب
عروه این مطلب
را طرح کردند
و مرحوم آقای
خوئی قدس سره
در همین
موسوعه هم
مفصل وارد بحث
می‌شوند،
کسانی که قائل
شدند به جزئیت
مستحب برای
واجب، ادله آن‌ها
را ذکر می‌کنند
و مناقشه می‌کنند
و ثابت می‌کنند
که جزئیت
مستحب برای
واجب ممکن نیست.

تا این
جا روشن شد که
این ثمره سوم،
ثمره ناتمامی هست،
این ثمره مفید
نشد.

ان
قلت

ان قلت می‌گوید
ما آن را درست می‌کنیم
هم واجب را به
وجوب خودش نگه
می‌داریم هم
جزء مستحب را
به استحباب
خودش نگه می‌داریم.
به چه بیان؟
به این بیان
که ما می‌گوییم
این مستحب جزء
طبیعی واجب نیست
جزء فرد است،
ما یک طبیعی
واجب داریم آن
که متعلق امر
به صلاة است،
امر متعلق به صلاة
خورده به طبیعی
الصلاة، طبیعی
الصلاة طبیعت
واجبه است
ممکن نیست که
جزء آن مستحب
باشد یعنی جزء
آن قابل باشد
برای این که
انسان انجام
ندهد. این
مستحب مثل
غَسل مسترسل
لحیه، مثل اتیان
صلاة در مسجد
که مستحب است
این‌ها جزء طبیعی
واجب نیستند
جزء فرد هستند.
البته این فرد
می‌تواند
مستحب باشد به
لحاظ خصوصیتی
که در آن هست،
نماز در مسجد مستحب
است. نماز در
مسجد الحرام چند
تا حساب می‌شود؟
صد هزار تا
گفتند، بله صد
هزار تا ولی
نماز عند امیرالمؤمنین
صلوات الله علیه
دویست هزار تا
حساب می‌شود،
[۳] چه کرده امیرالمؤمنین!

پس نتیجه
این شد که ان
قلت خوب حرفی می‌زند
می‌گوید آقا این
مستحب جزء فرد
است، جزء طبیعی
نیست تا محذور
عدم امکان جزئیت
مستحب للواجب
پیش بیاید. یعنی
آن که واجب
است طبیعت
نماز است، فردی
که شما انجام می‌دهید
این فرد که
واجب نیست.
لذا شما اگر
وقت نماز بگویید
خدایا این
چهار نمازی که
تو امر کردی می‌خوانم
این باطل است،
چون خدا به این
نماز که امر
نکرد خدا به
طبیعت الصلاة
امر کرده.

قلت

فرض این
است که طبیعت
در خارج به
وجود فرد
موجود می‌شود
این طور نیست
که وجود طبیعت
در خارج منحاز
از فرد باشد
به وجود فرد
طبیعت موجود
است لذا اگر چیزی
جزء فرد بشود،
جزء طبیعت
خواهد شد. بله
مشخصات فرد
داخل در طبیعت
نمی‌شود آن
حرف دیگر است
چون آن‌ها
لوازم تشخص
هستند که سبب
جزئیت و سبب
وجود خارجی شیء
می‌شوند مثل این
که نماز در
مسجد باشد، جماعت
باشد فرادی
باشد این‌ها
داخل در فرد نیستند،
به اصطلاح فنی
این‌ها از
عوارض تشخص
هستند.

هذا
تمام الکلام
در ثمره سوم.

تنبیه
سوم تعارض بین
ادله خبر واحد
و اخبار من
بلغ

امر سوم
این است که بین
ادله حجیت خبر
و بین اخبار
من بلغ تعارض
محقق می‌شود.
حالا نسبت به
ادله حجیت خبر
هر مسلکی را
که ما انتخاب
کنیم فرق نمی‌کند.
قائل بشویم به
حجیت خبر ثقه یا
قائل بشویم به
حجیت خبر صحیح.

تقریب
تعارض بر مسلک
اسقاط

توضیح
تعارض بنا بر
مسلک تسامح در
ادله سنن یعنی
بنا بر مسلک
اول که اسقاط
شرائط حجیت
نسبت به
مستحبات است، به
این بیان است
که نسبت بین
ادله حجیت خبر
و ادله تسامح
در سنن نسبت
عموم و خصوص
من وجه است.

ادله حجیت
خبر مثل آیه
نبأ، مثل
«لا عذر فی
التشکیک فی ما
یروی عنا
ثقاتنا»
[۴] مثل سیره عقلا
من جهةٍ خاص
است که باید
خبر ثقه باشد،
من جهةٍ عام
است، چه در
واجبات چه در
مستحبات،
اخبار من بلغ
من جهةٍ خاص
است فقط در
خصوص مستحبات
است اما از
جهت وثاقت عام
است چه خبر
ثقه باشد چه
خبر غیر ثقه
باشد و خبر ضعیف
باشد. ماده اجتماع
می‌شود خبر ضعیف
دال بر
استحباب.
مفهوم آیه نبأ
می‌فرماید این
خبر حجت نیست
«أَ یونس
بن عبد الرحمن
ثقة آخذ عنه
معالم دینی»
،[۵] می‌گوید
وثاقت معتبر
است، این خبر
ثقه نیست پس
معتبر هم نیست
«العمری
و ابنه ثقتان
فما ادیا عنی
فعنی یؤدیان»
[۶] می‌فرماید
وثاقت شرط
است، این
وثاقت ندارد
پس حجت نیست،
اخبار من بلغ
مفاد آن این
است که چون
بلغه ثوابٌ
کان له اجر
ذلک و ان یکن
النبی صلی
الله علیه و
آله لم یقله،
پس نسبت می‌شود
عموم خصوص من
وجه در ماده اجتماع
تعارض می‌کند.

(…)[۷]

بنا بر
این نتیجه می‌شود
که متعارض
هستند، وقتی
متعارض شدند دیگر
خبر ضعیف دال
بر استحبابی
برای ما درست
نمی‌شود.

جواب
از تعارض

از این
اشکال جواب
داده شده به
دو جواب؛

جواب
اول

جواب
اول عبارت از
این است که
شما نسبت را
اشتباه گرفتید
که عموم و
خصوص من وجه
است، نسبت
عموم و خصوص
مطلق است نه
عموم و خصوص
من وجه. چرا؟
چون ادله اعتبار
خبر ثقه اطلاق
دارد، می‌فرماید
خبر ثقه حجت
است مطلقا چه
در واجبات و
چه در مستحبات
پس مفهوم آن می‌شود
این که خبر غیر
ثقه حجت نیست
چه در واجبات
و چه در
مستحبات
اخبار من بلغ
خاص به خبر ضعیف
است، می‌گوید
خبر ضعیف قائم
بر مستحب حجت
است پس می‌شود
خاص آن اعم از
مستحب و واجب
بود این خاص
به مستحب است. وقتی
نسبت عموم و
خصوص مطلق شد
پس اخبار من
بلغ تخصیص می‌زند
ادله حجیت خبر
ثقه را، وقتی می‌گوییم
تخصیص می‌زند
مقصود مفهوم
آن است دیگر.

نتیجه
این است که
وثاقت،
عدالت، به هر
مسلکی در حجیت
خبر معتبر است
در مطلق احکام
الا در
مستحبات که در
مستحبات
وثاقت معتبر نیست.

این
جواب اول.

اشکال
بر جواب

این
جواب درست نیست
به خاطر این
که نسبت همان
طور که گفتیم
عموم و خصوص
من وجه است نه
عموم و خصوص
مطلق. اخبار
من بلغ اختصاص
به خبر ضعیف
ندارد.

پس تا این
جا اخبار من
بلغ می‌شود
اعم به خاطر این
که اخبار من
بلغ خاص به
روایات ضعیف نیست،
روایات صحیح
هم اگر قائم شود
بر استحباب
عمل، استحباب
ثابت است
اسقاط شرائط
حجیت که در
اخبار من بلغ
نیست، اسقاط
شرائط حجیت یک
عنوانی است که
ما داریم
انتزاع می‌کنیم
اما آن که
مفاد اخبار هست
این است من
بلغه ثوابٌ چه
به خبر صحیح چه
به خبر ضعیف.

بنا بر
این حق این می‌شود
که نسبت به عموم
و خصوص من وجه
است و تعارض
برقرار است
لذا باید
دنبال راه حل
دیگر بگردیم.
دو راه حل دیگر
هست که فردا
خواهم گفت.

و صلی
الله علی محمد
و آله الطاهرین.



۱) وسائل
الشيعة ج‏۱ ص۸۱

۲) وسائل
الشيعة ج‏۱ ص۸۲

۳) قد
ورد في الخبر
أن الصلاة عند
علي عليه السلام
بمائتي ألف
صلاة. ذكر ذلك
في نجاة
العباد، و في
كتاب تحفة
العالم، و نسب
إلى الصدوق في
كتاب مدينة
العلم. مهذب
الأحكام
(للسبزواري) ج‌۵
ص ۵۰۵ تستحب
الصلاة في
مشاهد الائمة
عليهم السلام بل
قيل: انها أفضل
من المساجد و
قد ورد أن
الصلاة عند
علي عليه
السلام بمأتى
ألف صلاة. مباني
منهاج
الصالحين ج‌۴
ص ۳۱۶

۴) وسائل
الشيعة ج‏۱ ص۳۸

۵) و عن
علي بن محمد
القتيبي عن
الفضل بن
شاذان عن عبد
العزيز بن
المهتدي و كان
خير قمي رأيته
و كان وكيل
الرضا علیه
السلام و
خاصته قال:
سألت الرضا علیه
السلام فقلت
إني لا ألقاك
في كل وقت
فعمن آخذ
معالم‏ ديني‏
فقال خذ عن‏
يونس‏ بن عبد
الرحمن. وسائل
الشيعة ج‏۲۷ ص۱۴۸

۶) وسائل
الشيعة ج‏۲۷ ص۱۳۸

۷) (سؤال:
چطور شامل ثقه
می‌شود) به
خاطر این که
اعم است چه
ثقه باشد چه
ضعیف است (وقتی
مبنا اسقاط
شرائط است)
اسقاط شرائط
است ولیکن عیبی
که ندارد که
حالا اگر
شرائط را داشت
بگوید حجت نیست
در مستحبات. (مورد
اجتماع کجا می‌شود)
خبر ضعیف دال
بر استحباب،
گوش بدهید
مفهوم آیه نبأ
می‌گوید حجت نیست
اخبار من بلغ
می‌گوید حجت
هست می‌شود
تعارض بقیه هم
همین طور است؛
«أ یونس بن
عبدالرحمن
ثقةٌ» می‌گوید
ثقه باید باشد
چون آن روایت
در مقام تحدید
است مفهوم
دارد این‌ها
را در حجیت خبر
واحد تمام کردیم،
روایات مثل
«العمری و
ابنه ثقتان
فما ادیا عنی
فعنی یؤدیان»
اشکال واضح آن
این است که
اثبات شیء که
نفی ما عدا نمی‌کند،
خبر ثقه حجت
باشد خبر غیر
ثقه هم حجت
باشد، فرض این
است این‌ها که
همه در مقام
تحدید است، می‌گوید
ممن «آخذ
معالم دینی»
چون در مقام
تحدید است
مفهوم دارد این‌ها
دیگر در بحث
حجیت خبر واحد
همه روشن شد.

جلسه ۹۰ ـ دو‌شنبه ۱‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۲۲‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۹ ـ یکشنبه ۳۱‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۲۱‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۸ ـ شنبه ۱‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۲۰‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۷ ـ چهار‌شنبه ۲۷‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۱۷‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۶ ـ سه‌شنبه ۲۶‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۱۶‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۵ ـ دو‌شنبه ۲۵‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۱۵‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۴ ـ یکشنبه ۲۴‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۱۴‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۳ ـ شنبه ۲۳‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۱۳‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۲ ـ چهار‌شنبه ۲۰‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۱۰‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۱ ـ سه‌شنبه ۱۹‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۹‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۰ ـ شنبه ۴‏.۱۲‏.۱۴۰۳ ـ ۲۳‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۹ ـ چهار‌شنبه ۱‏.۱۲‏.۱۴۰۳ ـ ۲۰‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۸ ـ سه‌شنبه ‏۳۰‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۱۹‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۷ ـ دو‌شنبه ۲۹‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۱۸‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۶ ـ یکشنبه ۲۸‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۱۷‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۵ ـ شنبه ۲۷‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۱۶‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۴ ـ سه‌شنبه ۲۳‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۱۲‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۳ ـ چهار‌شنبه ۱۷‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۶‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۲ ـ سه‌شنبه ۱۶‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۵‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۱ ـ دو‌شنبه ۱۵‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۴‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۰ ـ شنبه ۱۳‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۲‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۹ ـ چهار‌شنبه ۳‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۲۱‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۸ ـ سه‌شنبه ۲‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۲۰‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۷ ـ دو‌شنبه ۱‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۱۹‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۶ ـ یکشنبه ‏۳۰‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۱۸‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۵ ـ شنبه ۲۹‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۱۷‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۴ ـ دو‌شنبه ۲۴‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۱۲‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۳ ـ یکشنبه ۲۳‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۱۱‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۲ ـ چهار‌شنبه ۱۹‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۷‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۱ ـ دو‌شنبه ۱۷‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۵‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۰ ـ یکشنبه ۱۶‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۴‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۹ ـ چهار‌شنبه ۱۲‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۳۰‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۸ ـ سه‌شنبه ۱۱‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۲۹‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۷ ـ دو‌شنبه ۱۰‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۲۸‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۶ ـ شنبه ۸‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۲۶‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۵ ـ چهار‌شنبه ‏۵‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۲۳‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۴ ـ سه‌شنبه ۴‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۲۲‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۳ ـ دو‌شنبه ۳‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۲۱‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۲ ـ شنبه ‏۱‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۱۹‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۱ ـ چهارشنبه ۲۸‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۱۶‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۰ ـ شنبه ‏۲۴‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۱۲‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۹ ـ چهار‌شنبه ۲۱‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۹‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۸ ـ سه‌شنبه ‏۲۰‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۸‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۷ ـ دو‌شنبه ۱۹‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۷‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۶ ـ یکشنبه ۱۸‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۶‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۵ ـ ‌شنبه ۱۷‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۵‏.۶‏.۱۴۴۶

تتمه اشکال سوم والد معظم بر مرحوم اصفهانی[۱]

تتمه جواب اول از مانع
راه حل اول از جواب اول به تفکیک در حجیت
جواب از تفکیک در حجیت
راه حل دوم از جواب اول، عدم اضطراب متن
جواب دوم از مانع
اشکال در جواب دوم از مانع
نتیجه در روایت مانعه

بیان حکم صور شبهه حکمیه و موضوعیه تذکیه

بیان صور شبهه حکمیه شک در تذکیه

صورت ۱. شک در قابلیت

صورت ۱.۱. شک در قابلیت از جهت مانعیت چیزی
صورت ۱.۲. شک در قابلیت از غیر جهت مانعیت
۱.۲.۱. در صورت وجود عام
۱.۲.۲. در صورت عدم وجود عام

صورت ۲. شک در غیر قابلیت

صورت ۲.۱. شک در شرطیت
۲.۱.۱. اگر تذکیه اسم برای مسبب باشد
۲.۱.۲. اگر تذکیه اسم برای سبب باشد

جلسه ۴۴ ـ چهارشنبه ۷‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۲۵‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۳ ـ سه‌شنبه ۶‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۲۴‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۲ ـ دو‌شنبه ‏۵‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۲۳‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۱ ـ یکشنبه ۴‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۲۲‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۰ ‌ـ شنبه ۳‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۲۱‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۹ ـ چهار‌شنبه ‏۳۰‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۱۸‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۸ ـ سه‌شنبه ‏۲۹‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۱۷‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۷ ـ دو‌شنبه ۲۸‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۱۶‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۶ ـ چهار‌شنبه ۲۳‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۱۱‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۵ ـ سه‌شنبه ۲۲‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۱۰‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۴ ـ دو‌شنبه ۲۱‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۹‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۳ ـ یکشنبه ۲۰‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۸‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۲ ـ شنبه ۱۹‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۷‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۱ ـ چهار‌شنبه ۱۶‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۴‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۰ ـ سه‌شنبه ۱۵‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۳‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۹ ـ دو‌شنبه ۱۴‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۲‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۸ ـ ‌شنبه ۱۲‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۲۹‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۷ ـ چهار‌شنبه ۹‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۲۶‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۶ ـ سه‌شنبه ۸‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۲۵‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۵ ـ دو‌شنبه ۷‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۲۴‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۴ ـ یکشنبه ۶‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۲۳‏.۴‏.۱۴۴۵

جلسه ۲۳ ـ شنبه ۵‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۲۲‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۲ ـ چهار‌شنبه ۲‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۱۹‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۱ ـ سه‌شنبه ۱‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۱۸‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۰ دو‌شنبه ‏۳۰‏.۷‏.۱۴۰۳ ـ ۱۷‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۹ ـ یکشنبه ۱۴۰۳.۷.۲۹ ـ ۱۶‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۸ ـ شنبه ۱۴۰۳.۷.۲۸ ـ ۱۵‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۷ ـ سه‌شنبه ۱۴۰۳.۷.۲۴ ـ ۱۱‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۶ ـ یکشنبه ۱۴۰۳.۷.۲۲ ـ ۹‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۵ ـ شنبه ۱۴۰۳.۷.۲۱ ـ ۸‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۴ ـ چهارشنبه ۱۴۰۳.۷.۱۸ ـ ۵‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۳ ـ سه‌شنبه ۱۴۰۳.۷.۱۷ ـ ۴‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۲ ـ دو‌شنبه ۱۴۰۳.۷.۱۶ ـ ۳‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۱ ـ یکشنبه ۱۴۰۳.۷.۱۵ ـ ۲‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۰ ـ شنبه ۱۴۰۳.۷.۱۴ ـ ۱‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۹ ـ شنبه ۱۴۰۳.۷.۷ ـ ۲۴‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۸ ـ سه‌شنبه ۱۴۰۳.۷.۳ ـ ۲۰‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۷ ـ دوشنبه ۱۴۰۳.۷.۲ ـ ۱۹‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۶ ـ یکشنبه ۱۴۰۳.۷.۱ ـ ۱۸‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۵ ـ چهارشنبه ۱۴۰۳.۶.۲۸ ـ ۱۴‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۴ ـ سه‌شنبه ۱۴۰۳.۶.۲۷ ـ ۱۳‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۳ ـ دوشنبه ۱۴۰۳.۶.۲۶ ـ ۱۲‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۲ ـ یکشنبه ۱۴۰۳.۶.۲۵ ـ ۱۱‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۱ ـ شنبه ۱۴۰۳.۶.۲۴ ـ ۱۰‏.۳‏.۱۴۴۶

فهرست مطالب

فهرست مطالب

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم الی یوم الدین

تنبیه سوم اخبار من بلغ

تنبیه سوم مربوط به اخبار من بلغ هست. در این جا اموری را باید توجه داشت:

امر ۱. وجه طرح این اخبار در تنبیهات برائت

امر اول وجه طرح این بحث است. چرا بحث اخبار من بلغ را باید طرح کنیم.

سر مطلب این است که بحث ما در برائت و اشتغال بود. گفتیم که اصولیین در شبهات بدویه بعد الفحص قائل شدند به برائت و در مقابل اخباریین قائل شدند به احتیاط و حق در مقام جریان برائت است. بعد وارد تنبیهاتی شدیم که بسیار ارزشمند بود؛ یکی از تنبیهات این بود که حتی اصولیین که قائل به برائت در شبهات هستند در عین حال قائل به حسن احتیاط هستند، بله برائت جاری است نسبت به حرمت، نسبت به وجوب اما اگر کسی در شبهه تحریمیه احتیاط کند به ترک و در وجوبیه احتیاط کند به فعل این حسنٌ، کار خوبی است.

بعد وارد شدیم در این که حالا که احتیاط حسنٌ در مورد توصلیات چون تحقق غرض در توصلیات متوقف بر قصد امر نیست احتیاط می‌شود کرد ولو ما احتمال امر بدهیم اما در تعبدیات تحقق عمل عبادةً متوقف بر قصد امر است و اگر ما علم به امر نداریم و احتمال امر می‌دهیم چگونه احتیاط کنیم در عمل عبادی و عمل را به عنوان عبادت اتیان کنیم. این جا این بحث مطرح شد که ما عبادیت عمل را به چند طریق درست کنیم:

یک طریق این بود که اساسا ما در تحقق عبادت متوقف بر قصد امر جزمی نیستیم قصد امر احتمالی هم یکفی در تحقق عبادت.

راه دوم این بود که بگوییم خود امر به احتیاط که از طرف شارع مقدس وارد شده موجب بشود که ما عمل را بتوانیم به داعی امر به احتیاط اتیان کنیم و در نتیجه عمل بشود عمل عبادی.

راه سوم این است که عبادیت عمل را به اخبار من بلغ درست کنیم؛ به این بیان که اخبار من بلغ مفاد همه آن‌ها یک نکته است و آن این است که در احتمال امر و وجوب اگر کسی انجام داد به او ثواب داده می‌شود. استحقاق ثواب بدون امر معنا ندارد پس کشف می‌کنیم که یک امری نسبت به این عمل محتمل الوجوب هست که کاشف از آن امر اخبار من بلغ است. لذا به داعی آن امر اتیان می‌کند. این سر طرح اخبار من بلغ است. البته باید بحث کنیم ببینیم آیا چنین امری استفاده می‌شود، نمی‌شود.

این امر اول.

(سؤال: این بحث متوقف بر این است که ثواب را مترتب بر امر بدانیم، اما اگر ثواب را تفضلی بدانیم این بحث دیگر …) مشهور مرتب می‌دانند. (بلوغ ثواب با احتمال چطور جور درمی‌آید که اگر من بروم سراغ اخبار من بلغ بلوغ باید به آن بشود، برسد به آن ثواب …) بلوغ یعنی رسیدن حالا می‌خواهد به احتمال باشد به احتمال امر هم امر به من رسیده، نهایت احتمالا رسیده نه جزما، بلوغ هست. حالا این‌ها همه بحث می‌شود. (چرا به عنوان تنبیه مستقل بحث می‌شود در آن …) حالا می‌خواستم همین را بگویم. البته اخبار من بلغ به خاطر فوائدی که بر آن مترتب هست به عنوان یک بحث مستقل هم قابل طرح هست. حالا شما بعد که ان‌شاءالله خواستید کتاب در اصول بنویسید به آنچه که خودتان نظرتان گرفت بنویسید. (به نیت خود این اخبار من بلغ انجام می‌دهد یا این که این‌ها کاشف از امر دیگر است) کاشف است از امر هستند، این‌ها همه می‌آید.ـ

امر ۲. اقوال در مفاد اخبار من بلغ

امر دوم این است که آیا مفاد اخبار من بلغ چیست؟

در این جا هم چند احتمال هست که این احتمال‌ها باید در ذُکر ما باشد تا وقتی اخبار را قرائت می‌کنیم ببینیم آیا مقام اثبات موافق با کدام یک از این احتمال‌ها است.

احتمال ۱. اسقاط شرایط حجیت در مستحبات

احتمال اول این است که مفاد اخبار من بلغ اسقاط شرائط حجیت نسبت به مستحبات باشد؛ به این بیان که در احکام الزامیه مثل وجوب وحرمت ما احتیاج داریم که دلیل ما از سه جهت تمام بشود: یکی از جهت سند ثابت بشود که این عبارت و این جمله صادر از معصوم علیه السلام است. یکی اصالة الظهور، ثابت بشود که این جمله ظهور دارد در وجوب یا حرمت. و یکی اصالة الجهه، ثابت بشود که این جمله برای بیان حکم واقعی است. ما این سه تا را احتیاج داریم. لذا در باب سند اگر قائل شدیم به حجیت خبر صحیح یعنی عدل امامی باید دنبال خبری بگردیم که تمام رجال آن عدول و امامی باشند. اگر قائل شدیم به حجیت خبر ثقه، یکفینا این که رجال ثقات باشند. اگر قائل شدیم به حجیت خبر حسن، یکفی که امامی ممدوح باشد ولو ثقه نباشد. باز در باب اصالة الظهور خیلی باید کار کنیم، آیا ظهور حجت است نسبت به مشافهین و غیر مشافهین، نسبت به مخاطبین و غیر مخاطبین و الی آخر. و همچنین نسبت به جهت. هر یک از این‌ها اگر خللی پیدا بکند صحیح نیست، جائز نیست فتوای به وجوب یا حرمت.

احتمال اول در اخبار من بلغ این است که مفاد اخبار من بلغ این می‌شود که اگر خللی از این جهات نسبت به حکم شرعی بود که آن حکم شرعی نتیجه آن استحباب باشد مشکلی پیدا نمی‌شود. ولو ما قائل به حجیت خبر ثقه هستیم اما این خبر ثقه نیست، فتوا به استحباب می‌دهیم. ولو این روایت ظهور در استحباب آن صد در صد نیست جا برای اشکال دارد فتوا می‌دهیم به استحباب و هکذا.

البته این‌ها همه باید بحث بشود که آیا اخبار من بلغ فقط اسقاط شرائط حجیت را نسبت به سند می‌کند یا اسقاط شرائط حجیت را نسبت به دلالت و ظهور هم می‌کند.

این احتمال اول.

احتمال ۲. حسن انقیاد

احتمال دوم این است که اساسا اخبار من بلغ فقط دلالت دارد بر حسن انقیاد. پس می‌شود ارشاد به ادراک عقل نسبت به حسن انقیاد و احتیاط. عقل خودش مستقلا درک می‌کرد حسن انقیاد را که هر جا احتمال حکم شرعی می‌دهی رعایت کن، اخبار من بلغ هم مفاد آن همین است ارشاد می‌کند به امر به احتیاط.

احتمال ۳. استحباب به عنوان خود عمل

احتمال سوم این است که مفاد اخبار من بلغ اثبات استحباب عمل باشد به عنوان خود عمل؛ یعنی اگر روایتی وارد شد بر بلوغ ثواب نسبت به دعا عند رؤیة الهلال، دعا عند رؤیة الهلال به عنوان خودش می‌شود مستحب، در رساله می‌نویسید الدعا عند رؤیة الهلال مستحبٌ.

احتمال ۴. استحباب به عنوان ما بلغ علیه الثواب

احتمال چهارم این است که مفاد اخبار من بلغ اثبات استحباب است نه به عنوان اولی خودش بلکه به عنوان ثانوی بلوغ الثواب علیه؛ یعنی دعا عند رؤیة الهلال فی حد نفسه مستحب نیست اما همین که روایتی از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بر ثواب بر عمل برسد آن دعا می‌شود مستحب به سبب عروض این عنوان. پس دعا لکونه بلغ علیه الثواب می‌شود مستحب، به عنوان بلوغ الثواب می‌شود مستحب نه این که خود آن بشود مستحب.

فرقش چیست؟ فرق این است که بنا بر احتمال سوم شما اگر دعا عند رؤیة الهلال را انجام بدهید مستحب را انجام دادی و ثواب استحباب را بردی ولو توجه به بلوغ ثواب بر آن نداشته باشید، اما بنا بر احتمال چهارم باید التفات داشته باشید به این که این عمل بلغ علیه الثواب به عنوان بلغ علیه الثواب اگر انجام دادید می‌شود مستحب، حالا حوریه می‌دهند. اخبار من بلغ را که قبلا دیده‌اید، این طوری است: «من بلغه ثواب علی عمل فعمله کان أجر ذلک له»[۱] من بلغه ثوابٌ علی دعا عند رؤیة الهلال فعمل به عنوان این که بلغ علیه الثواب کان له الثواب این می‌شود احتمال چهارم. احتمال سوم این است که خیر، همین که بلغ علیه الثواب ولو شما التفات به عنوان بلغ علیه الثواب هم نداشته باشید انجام دهید یعطی الیک الثواب.ـ

پس احتمال چهارم شد استحباب عمل به عنوانٌ ثانویٍ که آن عنوان ثانوی چیست، بلوغ الثواب علیه.

احتمال ۵. طریق به مستحبات

احتمال پنجم این است که اخبار من بلغ یک طریق خاصی است نسبت به اثبات مستحبات. ما نسبت به احکام شرعیه طریق لازم داریم، تا به حال می‌گفتیم طریق برای احکام شرعیه آیات شریفه است، خبر ثقه طریقٌ الی الحکم الشرعی، خبر ضعیف طریق الی الحکم الشرعی نیست ولی شارع مقدس نسبت به مستحبات فرموده خبر ضعیف هم طریقٌ الی المستحبات. پس خبر ضعیف طریق هست فقط در خصوص مستحبات. می‌شود یک طریق علی حده نسبت به خبر ثقه، خبر ثقه همه را ثابت می‌کند چه واجب چه مستحب، خبر ضعیف فقط طریق به مستحبات است.

فرق آن با احتمال اول این است که در احتمال اول شرائط حجیت را اسقاط می‌کند، می‌شود حجت بر استحباب طریقیت جعل نشده برای آن. نسبت به احتمال پنجم طریقیت جعل می‌شود. مجعول فرق می‌کند تارة می‌گوید حجت بر استحباب جعل کردم، تارة می‌گوید طریق جعل کردم. شما اگر به خاطرتان باشد در بحث این که مفاد ادله اعتبار امارات چیست بحث بود، عده‌ای می‌گفتند مفاد جعل حکم مماثل است، عده‌ای می‌گفتند مفاد طریقیت است، عده‌ای می‌گفتند علمیت است، عده‌ای می‌گفتند مفاد هوهویت است، عده‌ای می‌گفتند مفاد جعل مؤدی است، عده‌ای می‌گفتند مفاد منجزیت و معذریت است. اصل مجعول چیست؟ یکی از این‌ها است، اما همه یک اثر واحد دارند، همه بالاخره حکم واقعی را بر انسان منجَّز می‌کنند.

پنج احتمال پس نسبت به اخبار من بلغ هست؛ حالا کجا مردی که بخواهد هر یکی از این احتمالات را در اخبار حساب کند؟!

احتمال ۶. اخبار از امر واقعی

احتمال ششم هم عبارت از این است که اخبار من بلغ بیان یک امر واقعی می‌کند نه می‌گوید عمل مستحب است نه می‌گوید شرائط حجیت ساقط است، می‌گوید نه کسی اگر بلغ علیه الثواب و عمل را انجام داد به او ثواب می‌دهند، دارد اخبار می‌کند از یک امر واقعی، جعلی نیست، اخبار می‌کند.

این شش احتمال.

امر ۳. متن اخبار من بلغ

امر سوم عبارت از این است که ما باید اخبار من بلغ را قرائت کنیم در هر خبری پنج مرحله را طی کنیم:

یک: بیان احتمالات در خبر، آیا این خبر از این احتمالاتی که گفتیم ظهور در کدام یک دارد؟

دوم این است که اصلا خود احتمالات را ما بشناسیم، خود این احتمال معنی آن چیست؟ آثار مترتب بر آن چیست؟ تا بعد ببینیم که آیا از روایت استفاده می‌شود یا خیر.

سه: دلیل بر این که شما می‌گویید این روایت ظاهر در این احتمال است و ظاهر در احتمالات دیگر نیست چیست؟ به چه دلیل؟ فقه جعفر بن محمد الصادق صلوات الله علیه به قیاس و استحسان و این‌ها مبتنی نیست، همه آن کتاب الله و عترتی است، یکی از این دو تا را لازم دارد.

بعد هم در مرحله چهارم باید ببینیم که آیا این احتمالی که دلیل بر آن ذکر شد تمام هست یا تمام نیست.

آخر بحث هم باید ببینیم که سند روایت اساسا تمام هست یا تمام نیست.

حالا از این پنج تا نسبت به آن شش مورد چقدر را حالا ما بحث بکنیم با خدا است.

(سؤال: چرا اول بحث سندی نمی‌کنیم؟) باشد، اول بحث سندی را که می‌گوییم نمی‌کنیم، گذاشتم آخر چون روایت تواتر اجمالی دارد بلکه تواتر معنوی دارد لذا خیلی بحث سندی آن مهم نیست، علاوه بر این بسیاری از بزرگان هستند که بحث سندی را خیلی مهم نمی‌دانند، می‌دانید دیگر صرف این که روایات در این کتب معروفه باشد قبول دارند لذا بحث سندی از این جهت گذاشتیم آخر.ـ

این روایات در وسائل الشیعه در صفحه ۸۱ جلد اول جمع شده.

روایت اول

البته صاحب وسائل این‌ها را جمع فرموده و الا روایات در محاسن هست. بعضی از آن‌ها در ثواب الاعمال و عقاب الاعمال مرحوم صدوق هست و هکذا. خوب دقت کنید متن روایات را، مهم است.

«أحمد بن أبي عبد الله البرقي عن ابیه عن علي بن الحكم عن هشام بن سالم عن أبي عبد الله علیه السلام [قال:] من بلغه عن النبي صلی الله علیه و آله شي‏ء من الثواب فعمله كان أجر ذلك له و إن كان رسول الله صلی الله علیه و آله لم يقله».[۲]

روایت دوم

«عن أبيه عن أحمد بن النضر عن محمد بن مروان عن أبي عبد الله علیه السلام قال: من بلغه عن النبي صلی الله علیه و آله شي‏ء من‏ الثواب ففعل ذلك طلب قول النبي صلی الله علیه و آله كان له ذلك الثواب و إن كان النبي صلی الله علیه و آله لم يقله».[۳]

این روایت قید علی حده داشت، ندارد فعمله، «ففعل ذلک طلب قول النبی» یعنی باید به نیت این که حضرت فرمودند انجام بدهد و الا به او ثوابی نمی‌دهند.

روایت سوم

«محمد بن يعقوب عن علي بن إبراهيم عن أبيه عن ابن أبي‏ عمير عن هشام بن سالم عن أبي عبد الله علیه السلام قال: من سمع شيئا من الثواب على شي‏ء فصنعه كان له و إن لم يكن على ما بلغه».[۴]

این جا روایت دارد «من سمع شیئا من الثواب» موضوع سماع است چه از معصومین علیهم السلام چه از مجتهدی، چه از خطیب و منبری. حالا اگر یک منبری یک خطیبی بالای منبر گفت هر کس به من سور بدهد یک چنین ثوابی برای او هست، او هم اگر انجام بدهد کان له. یا مجتهدی فتوا بدهد، مجتهدی دیگر اصلا با او در خود فتوا مخالف است یعنی در طریق استنباط مخالف است اما سمع، شنیده که ثواب بر این عمل هست انجام بدهد کان له ذلک الثواب این جا موضوع سماع قرار گرفته پس اعم می‌شود از قول معصومین علیهم السلام، مجتهدین، خطبا و الی آخر. ولی دیگر هر کسی نه هر کسی این دیگر روشن است.

روایت چهارم

«عن محمد بن يحيى عن محمد بن الحسين عن محمد بن سنان عن عمران الزعفراني عن محمد بن مروان قال سمعت أبا جعفر علیه السلام»

آقا در دل‌تان بگویید علیه السلام چون این‌ها سلام به حضرت است سلام به حضرت جواب دارد، یک سلام از حضرت و جواب از حضرت برای دنیا و آخرت ما بس است.

«قال سمعت ابا جعفر علیه السلام يقول‏ من بلغه ثواب من الله على عمل فعمل ذلك العمل التماس ذلك الثواب أوتيه و إن لم يكن الحديث كما بلغه».[۵]

این جا باز قید دارد، قید علی حده آن چیست؟ التماس است؛ یعنی به امید این که به آن ثواب برسد، می‌شود رجاء که یکی از اقوال در اخبار من بلغ این است که مفاد اخبار من بلغ عبارت است از حسن انجام عمل رجاءً.

روایت پنجم

«أحمد بن فهد في عدة الداعي قال روى الصدوق عن محمد بن يعقوب بطرقه إلى الأئمة علیهم السلام‏ أن من بلغه شي‏ء من الخير فعمل به كان له من الثواب ما بلغه و إن لم يكن الأمر كما نقل إليه».[۶]

خاصیت این روایت چیست؟ (این روایت مجتهدین و فقها را نمی‌گیرد) نمی‌گیرد اما شامل همه ائمه می‌شود. روایت قبلی خاص به حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم بود، این روایت ائمه را می‌گیرد.

(سؤال: حاج آقا رجاءً با احتیاط فرق دارد؟) بله.ـ

بقیه روایات را بعدا می‌خوانم.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.



۱) وسائل الشيعة ج‏۱ ص۸۱

۲) المحاسن ج‏۱ ص۲۵

۳) همان

۴) همان

۵) وسائل الشيعة ج‏۱ ص۸۲

۶) همان

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا