بحث اول در مورد فسخ عقد است که آیا این جا مورد فسخ عقد هست یا مورد فسخ عقد نیست. خود فسخ عقد در ما نحن فیه دو مبنا برای آن هست. به چه حساب بتواند فسخ کند با این که بیع روی کلی بوده.
مبنای اول استقرار البیع است…
[مرحوم اصفهانی] خیلی دقیق بحث کرده واقعا! این بحثها از نظر بحثهای اقتصادی خیلی ذو ثمر است. از نظر بحث علمی اینها چیزهایی است که در مقطع مافوق دکترای دانشگاههای خارجی هم اینها را متوجه نمیشوند. من میدانم چون وقتی که پنجشنبه و جمعهها برای رشته کامپیوتر میرفتم دانشگاه تهران، دانشکده اقتصاد سر میزدم، دانشکده جامعهشناسی سر میزدم، کتابهای اقتصادی تمام دانشگاههای ایران را من دیدم، کتابهای اقتصادی دانشگاههای کویت را من دیدم، لبنان را دیدم، تمام اینها را دیدهام. من که میگویم با اطلاع میگویم روی هوا نمیگویم. این [مطالبی را] که الان دارد [ایشان] بحث میکند خیلی بحثهای علمی دقیقی است و اگر کسی بتواند به زبان روز دربیاورد و روی آن مقاله بنویسد، الان معرکه میشود؛ یعنی برای همین بحثی که این دو سه روزه ما داریم میتوان یک مقاله یا حتی پایان نامه دکتری بنویسد. میدانم من که میگویم، خواندهام من، میدانم که چه خبر است.
علی ای حال واقعا شیعه چه بطونی دارد از نظر علمی، فقه آن، عقاید آن، اصول آن، اخلاق آن و در عین حال این قدر مظلوم است. حالا از هر جهت که مظلوم است هیچ، از جهت علمیت هم مظلوم است و واقعا هنوز مشخص نشده که شیعه در چه مرتبهای از علمیت هست.