ویرایش محتوا

جلسه ۹۶ ـ شنبه ۱۳‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۵‏.۱۱‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۹۵ ـ چهار‌شنبه ۱۰‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۲‏.۱۱‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۹۴ ـ سه‌شنبه ۹‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۱‏.۱۱‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۹۳ ـ دو‌شنبه ۸‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۲۹‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۹۲ ـ یکشنبه ۷‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۲۸‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۹۱ ـ شنبه ۶‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۲۷‏.۱۰‏.۱۴۴۶



بسم الله
الرحمن
الرحیم

الحمد
لله رب
العالمین و
صلی الله علی
سیدنا محمد و
آله الطاهرین
سیما بقیة
الله فی
الارضین و
اللعن علی اعدائهم
الی یوم الدین

بحث در
ترتب ثمرات
بود بر مبانی
مختلفی که در
اخبار من بلغ
هست و بحث
منتهی شد به
ثمره سوم که
صحت مسح به
رطوبت موجود
در مسترسل از
لحیه باشد.

ادامه
ثمره سوم

در این
جا بنا بر
اسقاط شرائط
حجیت که بگوییم
مفاد اخبار من
بلغ اسقاط
شرائط حجیت
است نسبت به
مستحبات، نتیجه
آن این است که
جائز است أخذ
رطوبت از
مسترسل لحیه.

مسلک
دوم این بود
که مفاد اخبار
من بلغ
استحباب نفسی
عمل باشد بر این
تقدیر هم غَسل
مسترسل لحیه می‌شود
مستحب شرعی و
أخذ رطوبت برای
مسح می‌شود
جائز.

مسلک
سوم این بود
که مفاد اخبار
من بلغ ارشاد
به حکم انقیاد
باشد نه اثبات
یک استحباب
شرعی، بنا بر
این گفتیم که
صحیح نیست أخذ
رطوبت از
مسترسل لحیه.

اشکال
در ثمره سوم

بعد
وارد این بحث
شدیم گفتیم که
تازه بنا بر
مبنای اول و
دوم که
استحباب غَسل
مسترسل لحیه
درست بشود باز
جواز أخذ
رطوبت از
مسترسل لحیه
اشکال فقهیی
دارد. دو تا
اشکال در مقام
هست.

۱.
اشکال در اثبات
جزئیت

اشکال
اول این است
که جواز أخذ
رطوبت برای
مسح به شرط
این است که
غسل مسترسل از
لحیه از اجزاء
وضو باشد مثل
حاجب که از
اجزاء وضو است.
أخذ رطوبت از
حاجب درست است.
پس باید ثابت
بشود که
مسترسل لحیه
جزء وضو است
تا غَسل آن
بشود جزء
اغسال وضو، نهایت
اغسال
مستحبه، تا
جائز بشود أخذ
رطوبت از آن.

مشکل
ما این است که
ما دلیلی بر
جزئیت غسل
مسترسل لحیه
در افعال وضو
نداریم. آنچه
که داریم فقط
استحباب غَسل
است، استحباب
غَسل مسترسل لحیه
در وضو اعم
است، هم می‌شود
به جهت این
باشد که
مسترسل از لحیه
جزء وجه است
پس غسل آن می‌شود
جزء افعال
وضو، هم می‌شود
به خاطر این
باشد که غَسل
مسترسل از لحیه
یک مستحبی است
که ظرف آن وضو
است، مستحب
مستقلی است
برای خودش،
اما ظرف آن
وضو است. مثل
باب قنوت در
نماز، در نماز
قنوت مستحب است
اما قنوت جزء
نماز نیست
بلکه قنوتی
مستحبی است که
ظرف آن نماز
است.

حالا
مفاد اخبار من
بلغ چه چیزی
را اثبات کرده؟
اثبات کرده
استحباب غسل
مسترسل لحیه
را، این
استحباب غسل
ممکن است به
جهت این باشد
که از اجزاء
مستحبه وضو
است، ممکن است
از جهت این
باشد که مستحبی
است که ظرفه
الوضوء و اعم
مثبت اخص نیست.

اللهم
الا ان یقال

مگر
شما از این
راه پیش بیایید
بگویید ما یک
قانونی داریم
که اوامر در
مرکبات ارشاد
به جزئیت و
شرطیت است،
نواهی در
مرکبات ارشاد
به مانعیت و
قاطعیت است،
به این بیان
که ظهور اصلی
امر در بعث
است، در تحریک
است. إرکع،
امر به رکوع
است اما اگر یک
مرکبی ما
داشته باشیم و
در ضمن مرکب
امر بشود به
رکوع این
ارشاد به جزئیت
رکوع است، چون
یقینا در باب
نماز ما دو
واجب نداریم: یکی
خود نماز واجب
باشد، یکی
رکوع آن واجب
باشد که اگر
کسی رکوع را
انجام نداد دو
عقاب بشود یکی
به خاطر ترک
رکوع چون واجب
بوده یکی هم
به خاطر این
که به ترک جزء
کل ترک شده به
خاطر ترک صلاة.
لذا می‌گویند
اوامر در
مرکبات ارشاد
است به جزئیت یا
شرطیت، اگر
گفت طهر فی
الصلاة یعنی
الطهور شرطٌ فی
الصلاة، نواهی
آن هم ارشاد
به مانعیت و
قاطعیت است
مثل لا تصل فی
ما لا یأکل
لحمه.

در ما
نحن فیه از
باب پیش می‌آییم
می‌گوییم روی
مسلک اول و
دوم امر به
غسل مسترسل لحیه
به توسط اخبار
من بلغ درست
شد و این امر
به أجزاء است،
امر به کل که نیست،
امر در مرکب
است، امر در
مرکب هم می‌شود
ارشاد به جزئیت
پس اثبات می‌کند
که غَسل
مسترسل از لحیه
جزء وضو است.

و
لکن

این
راه مشکل دارد
و درست نیست؛
وجه اشکالش این
است که آنچه
که ثابت شده
در اصول این
است که اگر
امری در
مرکبات به
عنوان اولی
متعلق به چیزی
بود ارشاد به
جزئیت است،
مثل این که در
باب صلاة
بفرماید إرکع،
می‌شود ارشاد
به جزئیت، اما
اگر امر به شیئی
به عنوان ثانوی
بود، یعنی به
عنوان خودش
مستحب نبود
بلکه به عنوان
یک طاری بر
آن، به عنوان
عارض بر آن
مستحب شده بود
این جا وجهی نیست
برای این که
ما بگوییم امر
ارشاد به جزئیت
است.

در ما
نحن فیه امر
در اخبار من
بلغ به عمل به
عنوان بلوغ
ثواب است
«من بلغه شیء
من الثواب
فعمله»
،[۱] در بعضی هم
داشت
«فعمله
التماس ذلک
الثواب کان له
اجر ذلک»
،[۲] بنا بر این،
این راه برای
اثبات این که
غَسل مسترسل
لحیه جزء وضو
بشود ولو جزء
مستحبی ناتمام
است.

این
اشکال اول.

(سؤال: بر
مبنای اسقاط
شرائط حجیت عنوان
اولی می‌شود)
احسنتم! اشکالی
که می‌کند
اشکال خوبی
است من توضیح
بدهم اشکال ایشان
را. ببینید در
اخبارمن بلغ
سه تا مبنا
گفتیم، مبنای
دوم استحباب
عمل بود به
عنوان بلوغ
ثواب این می‌شود
به عنوان ثانوی،
مبنای اول
اسقاط شرائط
حجیت بود که
مثل این که
خبر صحیح
اثبات
استحباب می‌کند
خبر ضعیف هم
اثبات
استحباب می‌کند،
بعد یک ضمیمه
دیگر هم بکنیم
که ایشان نکرد
و بگوییم
«فعمله» یا
«التماس ذلک
الثواب» عنوان
متعلق قرار
داده نمی‌شود،
این را هم باید
بگوییم و الا
ما که گفتیم
عنوان متعلق می‌شود
یادتان هست که
مرحوم آخوند فرمود
این‌ها عنوان
متعلق نمی‌شود،
اگر این را هم
بگوییم البته
بله دیگر خود
آن می‌شود
مستحب و به
عنوان اولی
مستحب می‌شود.
اما فرض این
است که ثابت
شد که مفاد
روایات در جمع
بین روایات
عبارت است از
اثبات
استحباب عمل
به عنوان بلوغ
ثواب.

۲.
توقف ثمره بر
جزئیت مستحب للواجب

اشکال
دوم این است
که اساسا این
بحث [در جایی
که وضو واجب
باشد] مبتلا
به یک اشکال
اساسی است و
آن اشکال اساسی
این است که ما
اول باید تصور
بکنیم جزئیت
مستحب را
للواجب تا بعد
بگوییم که
حالا این غَسل
مسترسل لحیه
مستحب است و
از أجزاء وضو
هست و در نتیجه
أخذ رطوبت از
آن درست است و[لی]
جزئیت امر
مستحبی
للواجب معنا
ندارد، محال
است. چرا؟ چون
خاصیت عمل
استحبابی این
است که یجوز
ترکه، از آن
طرف می‌خواهد
جزء واجب باشد
که خاصیت واجب
این است که لا یجوز
ترکه و این دو تا
با هم متنافی
هستند قابل
جمع نیستند.

لذا ان‌شاءالله
فرصت کردید
مراجعه کنید
مرحوم صاحب
عروه این مطلب
را طرح کردند
و مرحوم آقای
خوئی قدس سره
در همین
موسوعه هم
مفصل وارد بحث
می‌شوند،
کسانی که قائل
شدند به جزئیت
مستحب برای
واجب، ادله آن‌ها
را ذکر می‌کنند
و مناقشه می‌کنند
و ثابت می‌کنند
که جزئیت
مستحب برای
واجب ممکن نیست.

تا این
جا روشن شد که
این ثمره سوم،
ثمره ناتمامی هست،
این ثمره مفید
نشد.

ان
قلت

ان قلت می‌گوید
ما آن را درست می‌کنیم
هم واجب را به
وجوب خودش نگه
می‌داریم هم
جزء مستحب را
به استحباب
خودش نگه می‌داریم.
به چه بیان؟
به این بیان
که ما می‌گوییم
این مستحب جزء
طبیعی واجب نیست
جزء فرد است،
ما یک طبیعی
واجب داریم آن
که متعلق امر
به صلاة است،
امر متعلق به صلاة
خورده به طبیعی
الصلاة، طبیعی
الصلاة طبیعت
واجبه است
ممکن نیست که
جزء آن مستحب
باشد یعنی جزء
آن قابل باشد
برای این که
انسان انجام
ندهد. این
مستحب مثل
غَسل مسترسل
لحیه، مثل اتیان
صلاة در مسجد
که مستحب است
این‌ها جزء طبیعی
واجب نیستند
جزء فرد هستند.
البته این فرد
می‌تواند
مستحب باشد به
لحاظ خصوصیتی
که در آن هست،
نماز در مسجد مستحب
است. نماز در
مسجد الحرام چند
تا حساب می‌شود؟
صد هزار تا
گفتند، بله صد
هزار تا ولی
نماز عند امیرالمؤمنین
صلوات الله علیه
دویست هزار تا
حساب می‌شود،
[۳] چه کرده امیرالمؤمنین!

پس نتیجه
این شد که ان
قلت خوب حرفی می‌زند
می‌گوید آقا این
مستحب جزء فرد
است، جزء طبیعی
نیست تا محذور
عدم امکان جزئیت
مستحب للواجب
پیش بیاید. یعنی
آن که واجب
است طبیعت
نماز است، فردی
که شما انجام می‌دهید
این فرد که
واجب نیست.
لذا شما اگر
وقت نماز بگویید
خدایا این
چهار نمازی که
تو امر کردی می‌خوانم
این باطل است،
چون خدا به این
نماز که امر
نکرد خدا به
طبیعت الصلاة
امر کرده.

قلت

فرض این
است که طبیعت
در خارج به
وجود فرد
موجود می‌شود
این طور نیست
که وجود طبیعت
در خارج منحاز
از فرد باشد
به وجود فرد
طبیعت موجود
است لذا اگر چیزی
جزء فرد بشود،
جزء طبیعت
خواهد شد. بله
مشخصات فرد
داخل در طبیعت
نمی‌شود آن
حرف دیگر است
چون آن‌ها
لوازم تشخص
هستند که سبب
جزئیت و سبب
وجود خارجی شیء
می‌شوند مثل این
که نماز در
مسجد باشد، جماعت
باشد فرادی
باشد این‌ها
داخل در فرد نیستند،
به اصطلاح فنی
این‌ها از
عوارض تشخص
هستند.

هذا
تمام الکلام
در ثمره سوم.

تنبیه
سوم تعارض بین
ادله خبر واحد
و اخبار من
بلغ

امر سوم
این است که بین
ادله حجیت خبر
و بین اخبار
من بلغ تعارض
محقق می‌شود.
حالا نسبت به
ادله حجیت خبر
هر مسلکی را
که ما انتخاب
کنیم فرق نمی‌کند.
قائل بشویم به
حجیت خبر ثقه یا
قائل بشویم به
حجیت خبر صحیح.

تقریب
تعارض بر مسلک
اسقاط

توضیح
تعارض بنا بر
مسلک تسامح در
ادله سنن یعنی
بنا بر مسلک
اول که اسقاط
شرائط حجیت
نسبت به
مستحبات است، به
این بیان است
که نسبت بین
ادله حجیت خبر
و ادله تسامح
در سنن نسبت
عموم و خصوص
من وجه است.

ادله حجیت
خبر مثل آیه
نبأ، مثل
«لا عذر فی
التشکیک فی ما
یروی عنا
ثقاتنا»
[۴] مثل سیره عقلا
من جهةٍ خاص
است که باید
خبر ثقه باشد،
من جهةٍ عام
است، چه در
واجبات چه در
مستحبات،
اخبار من بلغ
من جهةٍ خاص
است فقط در
خصوص مستحبات
است اما از
جهت وثاقت عام
است چه خبر
ثقه باشد چه
خبر غیر ثقه
باشد و خبر ضعیف
باشد. ماده اجتماع
می‌شود خبر ضعیف
دال بر
استحباب.
مفهوم آیه نبأ
می‌فرماید این
خبر حجت نیست
«أَ یونس
بن عبد الرحمن
ثقة آخذ عنه
معالم دینی»
،[۵] می‌گوید
وثاقت معتبر
است، این خبر
ثقه نیست پس
معتبر هم نیست
«العمری
و ابنه ثقتان
فما ادیا عنی
فعنی یؤدیان»
[۶] می‌فرماید
وثاقت شرط
است، این
وثاقت ندارد
پس حجت نیست،
اخبار من بلغ
مفاد آن این
است که چون
بلغه ثوابٌ
کان له اجر
ذلک و ان یکن
النبی صلی
الله علیه و
آله لم یقله،
پس نسبت می‌شود
عموم خصوص من
وجه در ماده اجتماع
تعارض می‌کند.

(…)[۷]

بنا بر
این نتیجه می‌شود
که متعارض
هستند، وقتی
متعارض شدند دیگر
خبر ضعیف دال
بر استحبابی
برای ما درست
نمی‌شود.

جواب
از تعارض

از این
اشکال جواب
داده شده به
دو جواب؛

جواب
اول

جواب
اول عبارت از
این است که
شما نسبت را
اشتباه گرفتید
که عموم و
خصوص من وجه
است، نسبت
عموم و خصوص
مطلق است نه
عموم و خصوص
من وجه. چرا؟
چون ادله اعتبار
خبر ثقه اطلاق
دارد، می‌فرماید
خبر ثقه حجت
است مطلقا چه
در واجبات و
چه در مستحبات
پس مفهوم آن می‌شود
این که خبر غیر
ثقه حجت نیست
چه در واجبات
و چه در
مستحبات
اخبار من بلغ
خاص به خبر ضعیف
است، می‌گوید
خبر ضعیف قائم
بر مستحب حجت
است پس می‌شود
خاص آن اعم از
مستحب و واجب
بود این خاص
به مستحب است. وقتی
نسبت عموم و
خصوص مطلق شد
پس اخبار من
بلغ تخصیص می‌زند
ادله حجیت خبر
ثقه را، وقتی می‌گوییم
تخصیص می‌زند
مقصود مفهوم
آن است دیگر.

نتیجه
این است که
وثاقت،
عدالت، به هر
مسلکی در حجیت
خبر معتبر است
در مطلق احکام
الا در
مستحبات که در
مستحبات
وثاقت معتبر نیست.

این
جواب اول.

اشکال
بر جواب

این
جواب درست نیست
به خاطر این
که نسبت همان
طور که گفتیم
عموم و خصوص
من وجه است نه
عموم و خصوص
مطلق. اخبار
من بلغ اختصاص
به خبر ضعیف
ندارد.

پس تا این
جا اخبار من
بلغ می‌شود
اعم به خاطر این
که اخبار من
بلغ خاص به
روایات ضعیف نیست،
روایات صحیح
هم اگر قائم شود
بر استحباب
عمل، استحباب
ثابت است
اسقاط شرائط
حجیت که در
اخبار من بلغ
نیست، اسقاط
شرائط حجیت یک
عنوانی است که
ما داریم
انتزاع می‌کنیم
اما آن که
مفاد اخبار هست
این است من
بلغه ثوابٌ چه
به خبر صحیح چه
به خبر ضعیف.

بنا بر
این حق این می‌شود
که نسبت به عموم
و خصوص من وجه
است و تعارض
برقرار است
لذا باید
دنبال راه حل
دیگر بگردیم.
دو راه حل دیگر
هست که فردا
خواهم گفت.

و صلی
الله علی محمد
و آله الطاهرین.



۱) وسائل
الشيعة ج‏۱ ص۸۱

۲) وسائل
الشيعة ج‏۱ ص۸۲

۳) قد
ورد في الخبر
أن الصلاة عند
علي عليه السلام
بمائتي ألف
صلاة. ذكر ذلك
في نجاة
العباد، و في
كتاب تحفة
العالم، و نسب
إلى الصدوق في
كتاب مدينة
العلم. مهذب
الأحكام
(للسبزواري) ج‌۵
ص ۵۰۵ تستحب
الصلاة في
مشاهد الائمة
عليهم السلام بل
قيل: انها أفضل
من المساجد و
قد ورد أن
الصلاة عند
علي عليه
السلام بمأتى
ألف صلاة. مباني
منهاج
الصالحين ج‌۴
ص ۳۱۶

۴) وسائل
الشيعة ج‏۱ ص۳۸

۵) و عن
علي بن محمد
القتيبي عن
الفضل بن
شاذان عن عبد
العزيز بن
المهتدي و كان
خير قمي رأيته
و كان وكيل
الرضا علیه
السلام و
خاصته قال:
سألت الرضا علیه
السلام فقلت
إني لا ألقاك
في كل وقت
فعمن آخذ
معالم‏ ديني‏
فقال خذ عن‏
يونس‏ بن عبد
الرحمن. وسائل
الشيعة ج‏۲۷ ص۱۴۸

۶) وسائل
الشيعة ج‏۲۷ ص۱۳۸

۷) (سؤال:
چطور شامل ثقه
می‌شود) به
خاطر این که
اعم است چه
ثقه باشد چه
ضعیف است (وقتی
مبنا اسقاط
شرائط است)
اسقاط شرائط
است ولیکن عیبی
که ندارد که
حالا اگر
شرائط را داشت
بگوید حجت نیست
در مستحبات. (مورد
اجتماع کجا می‌شود)
خبر ضعیف دال
بر استحباب،
گوش بدهید
مفهوم آیه نبأ
می‌گوید حجت نیست
اخبار من بلغ
می‌گوید حجت
هست می‌شود
تعارض بقیه هم
همین طور است؛
«أ یونس بن
عبدالرحمن
ثقةٌ» می‌گوید
ثقه باید باشد
چون آن روایت
در مقام تحدید
است مفهوم
دارد این‌ها
را در حجیت خبر
واحد تمام کردیم،
روایات مثل
«العمری و
ابنه ثقتان
فما ادیا عنی
فعنی یؤدیان»
اشکال واضح آن
این است که
اثبات شیء که
نفی ما عدا نمی‌کند،
خبر ثقه حجت
باشد خبر غیر
ثقه هم حجت
باشد، فرض این
است این‌ها که
همه در مقام
تحدید است، می‌گوید
ممن «آخذ
معالم دینی»
چون در مقام
تحدید است
مفهوم دارد این‌ها
دیگر در بحث
حجیت خبر واحد
همه روشن شد.

جلسه ۹۰ ـ دو‌شنبه ۱‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۲۲‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۹ ـ یکشنبه ۳۱‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۲۱‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۸ ـ شنبه ۱‏.۲‏.۱۴۰۴ ـ ۲۰‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۷ ـ چهار‌شنبه ۲۷‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۱۷‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۶ ـ سه‌شنبه ۲۶‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۱۶‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۵ ـ دو‌شنبه ۲۵‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۱۵‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۴ ـ یکشنبه ۲۴‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۱۴‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۳ ـ شنبه ۲۳‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۱۳‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۲ ـ چهار‌شنبه ۲۰‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۱۰‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۱ ـ سه‌شنبه ۱۹‏.۱‏.۱۴۰۴ ـ ۹‏.۱۰‏.۱۴۴۶

فیلد مورد نظر وجود ندارد.

جلسه ۸۰ ـ شنبه ۴‏.۱۲‏.۱۴۰۳ ـ ۲۳‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۹ ـ چهار‌شنبه ۱‏.۱۲‏.۱۴۰۳ ـ ۲۰‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۸ ـ سه‌شنبه ‏۳۰‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۱۹‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۷ ـ دو‌شنبه ۲۹‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۱۸‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۶ ـ یکشنبه ۲۸‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۱۷‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۵ ـ شنبه ۲۷‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۱۶‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۴ ـ سه‌شنبه ۲۳‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۱۲‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۳ ـ چهار‌شنبه ۱۷‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۶‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۲ ـ سه‌شنبه ۱۶‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۵‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۱ ـ دو‌شنبه ۱۵‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۴‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۷۰ ـ شنبه ۱۳‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۲‏.۸‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۹ ـ چهار‌شنبه ۳‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۲۱‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۸ ـ سه‌شنبه ۲‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۲۰‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۷ ـ دو‌شنبه ۱‏.۱۱‏.۱۴۰۳ ـ ۱۹‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۶ ـ یکشنبه ‏۳۰‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۱۸‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۵ ـ شنبه ۲۹‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۱۷‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۴ ـ دو‌شنبه ۲۴‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۱۲‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۳ ـ یکشنبه ۲۳‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۱۱‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۲ ـ چهار‌شنبه ۱۹‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۷‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۱ ـ دو‌شنبه ۱۷‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۵‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۶۰ ـ یکشنبه ۱۶‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۴‏.۷‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۹ ـ چهار‌شنبه ۱۲‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۳۰‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۸ ـ سه‌شنبه ۱۱‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۲۹‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۷ ـ دو‌شنبه ۱۰‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۲۸‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۶ ـ شنبه ۸‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۲۶‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۵ ـ چهار‌شنبه ‏۵‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۲۳‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۴ ـ سه‌شنبه ۴‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۲۲‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۳ ـ دو‌شنبه ۳‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۲۱‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۲ ـ شنبه ‏۱‏.۱۰‏.۱۴۰۳ ـ ۱۹‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۱ ـ چهارشنبه ۲۸‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۱۶‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۵۰ ـ شنبه ‏۲۴‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۱۲‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۹ ـ چهار‌شنبه ۲۱‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۹‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۸ ـ سه‌شنبه ‏۲۰‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۸‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۷ ـ دو‌شنبه ۱۹‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۷‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۶ ـ یکشنبه ۱۸‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۶‏.۶‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۵ ـ ‌شنبه ۱۷‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۵‏.۶‏.۱۴۴۶

تتمه اشکال سوم والد معظم بر مرحوم اصفهانی[۱]

تتمه جواب اول از مانع
راه حل اول از جواب اول به تفکیک در حجیت
جواب از تفکیک در حجیت
راه حل دوم از جواب اول، عدم اضطراب متن
جواب دوم از مانع
اشکال در جواب دوم از مانع
نتیجه در روایت مانعه

بیان حکم صور شبهه حکمیه و موضوعیه تذکیه

بیان صور شبهه حکمیه شک در تذکیه

صورت ۱. شک در قابلیت

صورت ۱.۱. شک در قابلیت از جهت مانعیت چیزی
صورت ۱.۲. شک در قابلیت از غیر جهت مانعیت
۱.۲.۱. در صورت وجود عام
۱.۲.۲. در صورت عدم وجود عام

صورت ۲. شک در غیر قابلیت

صورت ۲.۱. شک در شرطیت
۲.۱.۱. اگر تذکیه اسم برای مسبب باشد
۲.۱.۲. اگر تذکیه اسم برای سبب باشد

جلسه ۴۴ ـ چهارشنبه ۷‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۲۵‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۳ ـ سه‌شنبه ۶‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۲۴‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۲ ـ دو‌شنبه ‏۵‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۲۳‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۱ ـ یکشنبه ۴‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۲۲‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۴۰ ‌ـ شنبه ۳‏.۹‏.۱۴۰۳ ـ ۲۱‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۹ ـ چهار‌شنبه ‏۳۰‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۱۸‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۸ ـ سه‌شنبه ‏۲۹‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۱۷‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۷ ـ دو‌شنبه ۲۸‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۱۶‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۶ ـ چهار‌شنبه ۲۳‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۱۱‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۵ ـ سه‌شنبه ۲۲‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۱۰‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۴ ـ دو‌شنبه ۲۱‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۹‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۳ ـ یکشنبه ۲۰‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۸‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۲ ـ شنبه ۱۹‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۷‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۱ ـ چهار‌شنبه ۱۶‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۴‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۳۰ ـ سه‌شنبه ۱۵‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۳‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۹ ـ دو‌شنبه ۱۴‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۲‏.۵‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۸ ـ ‌شنبه ۱۲‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۲۹‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۷ ـ چهار‌شنبه ۹‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۲۶‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۶ ـ سه‌شنبه ۸‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۲۵‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۵ ـ دو‌شنبه ۷‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۲۴‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۴ ـ یکشنبه ۶‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۲۳‏.۴‏.۱۴۴۵

جلسه ۲۳ ـ شنبه ۵‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۲۲‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۲ ـ چهار‌شنبه ۲‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۱۹‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۱ ـ سه‌شنبه ۱‏.۸‏.۱۴۰۳ ـ ۱۸‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۲۰ دو‌شنبه ‏۳۰‏.۷‏.۱۴۰۳ ـ ۱۷‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۹ ـ یکشنبه ۱۴۰۳.۷.۲۹ ـ ۱۶‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۸ ـ شنبه ۱۴۰۳.۷.۲۸ ـ ۱۵‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۷ ـ سه‌شنبه ۱۴۰۳.۷.۲۴ ـ ۱۱‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۶ ـ یکشنبه ۱۴۰۳.۷.۲۲ ـ ۹‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۵ ـ شنبه ۱۴۰۳.۷.۲۱ ـ ۸‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۴ ـ چهارشنبه ۱۴۰۳.۷.۱۸ ـ ۵‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۳ ـ سه‌شنبه ۱۴۰۳.۷.۱۷ ـ ۴‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۲ ـ دو‌شنبه ۱۴۰۳.۷.۱۶ ـ ۳‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۱ ـ یکشنبه ۱۴۰۳.۷.۱۵ ـ ۲‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۱۰ ـ شنبه ۱۴۰۳.۷.۱۴ ـ ۱‏.۴‏.۱۴۴۶

جلسه ۹ ـ شنبه ۱۴۰۳.۷.۷ ـ ۲۴‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۸ ـ سه‌شنبه ۱۴۰۳.۷.۳ ـ ۲۰‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۷ ـ دوشنبه ۱۴۰۳.۷.۲ ـ ۱۹‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۶ ـ یکشنبه ۱۴۰۳.۷.۱ ـ ۱۸‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۵ ـ چهارشنبه ۱۴۰۳.۶.۲۸ ـ ۱۴‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۴ ـ سه‌شنبه ۱۴۰۳.۶.۲۷ ـ ۱۳‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۳ ـ دوشنبه ۱۴۰۳.۶.۲۶ ـ ۱۲‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۲ ـ یکشنبه ۱۴۰۳.۶.۲۵ ـ ۱۱‏.۳‏.۱۴۴۶

جلسه ۱ ـ شنبه ۱۴۰۳.۶.۲۴ ـ ۱۰‏.۳‏.۱۴۴۶

فهرست مطالب

فهرست مطالب

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین و اللعن علی اعدائهم الی یوم الدین

امر ۴. بررسی احتمالات در اخبار من بلغ

حالا وارد می‌شویم در تک تک احتمالات.

احتمال ۱. اسقاط شرایط حجیت در مستحبات

احتمال اول این بود که بگوییم مفاد اخبار من بلغ اسقاط شرائط حجیت است در مستحبات.

مطلب ۱. شناخت احتمال اول

مطلب اول در این احتمال معرفت این احتمال و شناخت این احتمال است. بنا بر این نتیجه این است که رعایت شرایطی که ما برای حجیت اماره و دلیل لازم داریم نسبت به اثبات حکم شرعی برای حکم استحبابی لازم نداریم. حالا اگر قائل هستیم به حجیت خبر عادل، در مستحبات عدالت راوی را دیگر شرط نمی‌دانیم، اگر قائل هستیم به حجیت خبر ثقه، در مستحبات اگر راوی ثقه هم نبود حکم به استحباب می‌کنیم و هکذا هر شرطی که برای حجیت نسبت به احکام الزامیه هست آن شرائط نسبت به حکم ندبی و استحبابی ساقط است.

در حقیقت بنا بر این احتمال اخبار من بلغ می‌شود مخصص ادله حجیت خبر، اگر ما دلیل‌مان حجیت خبر ثقه بوده «أفیونس بن عبد الرحمن ثقة آخذ عنه معالم دینی قال نعم»[۱] این روایت می‌شود مخصص. چون آن روایت اطلاق دارد، تعمیم می‌دهد می‌گوید وثاقت لازم است چه در احکام الزامی چه در احکام غیر الزامی، اخبار من بلغ مفاد آن این است که در اخبار غیر الزامی وثاقت لازم نیست یا اگر قائل هستیم به حجیت عدالت. «العمري و ابنه‏ ثقتان‏ فما أديا إليك عني فعني يؤديان … فإنهما الثقتان المأمونان»[۲] می‌گوییم مأمون یعنی [دارای] عدالت، باز روایت اخبار من بلغ می‌شود مخصص نسبت به ادله حجیت خبر عادل.

این مطلب اول که عبارت بود از شناخت این احتمال.

مطلب ۲. آثار مترتب بر احتمال اول

مطلب دوم آثار مترتب بر این احتمال است.

اثر ۱. اصولی شدن مسئله

اثر اول این است که بنا بر این بحث از اخبار من بلغ می‌شود یک بحث اصولی به هر تعریفی که ما برای مسائل علم اصول داشته باشیم.

اگر بگوییم علم الاصول هو القواعد الممهدة لاستنباط الاحکام الشرعیه، اخبار من بلغ، قاعدة ممهده لاستنباط الحکم الشرعی که استحباب باشد.

اگر بگوییم مسئله اصول عبارت است از آنچه که کبری و واسطه می‌شود در اثبات حکم شرعی، اخبار من بلغ هم همین طور، می‌گوییم دعا عند رؤیة الهلال قام علیه خبر الضعیف و کل ما قام علیه خبر الضعیف علی استحبابه فهو مستحبٌ باز می‌شود مسئله اصولی.

اگر در تعریف مسائل علم اصول آن را بگوییم که مختار خود ما بود، بگوییم هر چه که دخیل است در اقامه حجت بر حکم شرعی، می‌شود مسئله اصولی. اخبار من بلغ اثبات حجت می‌کند نسبت به حکم شرعی که عبارت است از استحباب.

پس اثر اول این است که مسئله اخبار من بلغ می‌شود مسألةٌ اصولیه.

اثر ۲. جواز افتا به استحباب

اثر دوم این است که للمجتهد أن یفتی بالاستحباب. همان طور که اگر خبر صحیح السند قائم می‌شد بر استحباب عملی یجوز للمجتهد که فتوا به استحباب بدهد اگر خبر ضعیف هم قائم بر ثواب و استحباب باشد یجوز للمجتهد که فتوا بدهد به استحباب. چرا؟ چون فتوا باید مستند باشد یا به حجت عقلی یا به حجت تعبدی و شرعی و اخبار من بلغ حجةٌ شرعیةٌ تعبدیه بالنسبه الی المستحبات.

این هم اثر دوم.

اثر ۳. جریان احکام مترتب بر مستحب

اثر سوم این است که هر حکمی که مترتب بشود بر موضوع مستحب در ما نحن فیه مترتب خواهد بود؛ مثلا اگر کسی نذر کرده باشد انجام فعل مستحبی را، بگوید اگر این کار بشود من یک مستحب انجام می‌دهم حالا اگر اخبار من بلغ قائم بشود بر این که اطعام المؤمن مستحبٌ، ما را دعوت بکند، به این نذر عمل شده.

(سؤال: یعنی اخبار من بلغ حکم استحبابی را ثابت می‌کند یا اعم از حکم درست می‌کند) موضوع را درست کرد، چون نذر کرده بود یک فعل مستحبی انجام می‌دهم اگر بچه من خوب بشود، بچه او خوب شده فرض این است که اطعام المؤمن مستحبٌ را هم اخبار من بلغ درست کرده، موضوع نذر را درست می‌کند.ـ

همچنین در باب غسل داریم «أی وضو أنقی من الغسل»[۳] روایات متعدد داریم به ألسنه مختلف که غسل مکفی از وضو است. البته در محل خودش بحث شد که اگر غسل استحباب آن ثابت شده باشد مغنی از وضو هست. مثل غسل روز جمعه، مثل غسل زیارت امام حسین علیه السلام که ان‌شاءالله نصیب ما بشود، مثل غسل شب بیست و یک ماه رمضان، یوم الغدیر. ولی اگر استحباب آن ثابت نباشد با آن غسل نمی‌شود نماز خواند با آن غسل نمی‌شود طواف را انجام داد. حالا اثر این احتمال نسب به اخبار من بلغ این است که اگر خبر ضعیفی قائم بشود بر استحباب غسل اول یوم شعبان، خبر ضعیف است چون قائل هستیم به اسقاط شرائط حجیت، غسل روز اول شعبان می‌شود ثابت الاستحباب، در نتیجه مکفی از وضو خواهد بود. خیلی اثرات اثرات مهمی است.

این هم مطلب دوم.

مطلب ۳. دلیل احتمال اول

مطلب سوم در این احتمال، دلیل استفاده این احتمال از اخبار من بلغ است. به چه دلیل ما این احتمال را استظهار کنیم از اخبار من بلغ؟

می‌گوییم وجه ظهور اخبار در این احتمال جمله «لم یقله» هست، اصلا عبارت این است که من بلغه شیء من الثواب ثواب به او داده می‌شود و ان لم یقله؛ یعنی ولو که واقعیت هم نداشته باشد، خبر هم مطابق با واقع نباشد اما مطلب طبق خبر ثابت هست. پس معلوم می‌شود که شرط حجیت نسبت به مستحبات ساقط است. چون در فرضی که ثابت است در متن واقع که لم یقله در عین حال می‌فرماید مستحب است و حال آن که در خبر ثقه، اگر خبر ثقه قائم بشود بر وجوب و در متن واقع واجب نباشد آیا عمل واجب می‌شود؟ عمل واجب نمی‌شود ما تخیل وجوب داریم لذا اگر انجام بدهیم ثواب انقیاد به ما می‌دهند، ثواب اطاعت به ما نمی‌دهند چون امری از طرف شارع نیست.

پس به خاطر جمله «لم یقله» که روایت اثبات می‌کند که این ثواب ثابت است ولو این که در متن واقع هم حضرت نفرموده باشد پس معلوم می‌شود شرائط حجیت در باب مستحبات لازم الرعایه نیست.

(سؤال: تصویب نمی‌شود این حاج آقا؟) خیر، تصویب نیست، شرائط را اسقاط می‌کند (…) خیر، شرائط را اسقاط می‌کند آن هم می‌شود استحباب ظاهری.ـ

مطلب ۴. تحقیق در احتمال اول

مطلب چهارم تحقیق در این احتمال است. آیا این احتمال صحیح است یا این احتمال صحیح نیست؟

می‌گوییم استظهار این احتمال از روایات من بلغ ناتمام است به وجوهی:

وجه ۱. عدم مقتضی اثباتا

وجه اول این است که در روایات هیچ عینی و اثری از اسقاط شرائط حجیت نیست. جایی ندارد که شرائط الحجیة ساقطةٌ، خبر غیر الثقه فی المستحب حجةٌ. غایت ما فی الباب ترتب الثواب است ولو واقع نداشته باشد. این ترتب الثواب اعم است از استحباب در نفس واقع، ممکن است ثواب از باب تفضل باشد بنا بر این به صرف اثبات ثواب و جمله «لم یقله» نمی‌شود استکشاف کرد که شرائط حجیت نسبت به مستحبات ساقط است.

(سؤال: این علی المبنی هست، بنا بر مبنای حضرتعالی که تفضل می‌دانید این طور می‌شود) خیر، این بر مبنای همه درست است خیلی دقت کنید، ما در امتثال می‌گوییم ثواب تفضلی است استحقاق نیست ممکن است شارع مقدس ثواب بدهد تفضلا بدون استحقاق، آن که عیبی ندارد. این طرفش را ما قبول نداریم، درست، یعنی ما لزوم اعطاء ثواب را در مقابل امتثال قبول نداریم، می‌گوییم چنین چیزی بر عهده خدا نیست اما این طرفش را که قبول داریم که ثواب تفضلی خدا می‌تواند بدهد، تکلیف برای خدا هم تعیین بکنیم.ـ

پس بنا بر این، این روایت فقط اثبات ثواب می‌کند. اثبات ثواب اعم از این است که آیا این ثواب به خاطر تفضل است یا در مقابل امتثال امر استحبابی است. لذا اثبات اسقاط شرائط حجیت در مستحبات نمی‌کند.

وجه ۲. وجود احتمال خلاف

ثانیا مسلک تحقیق در باب حجیت امارات می‌دانید طریقیت است. اگر مستند در حجیت خبر، آیه نبأ باشد مفاد مفهوم آیه نبأ این است که خبر عادل بیان است نسبت به واقع، چون آیه می‌فرماید در خبر فاسق «فتبینوا»[۴] بیان نیست تحصیل بیان کنید، در خبر عادل لا تتبینوا، تحصیل بیان لازم نیست چون خود آن بیان است. می‌شود طریق.

اگر مستند در حجیت خبر ثقه اخبار متواتره اجمالا باشد مفاد اخبار این است «لا عذر لاحدٍ من موالینا فی التشکیک فی ما یؤدیه عنا ثقاتنا»[۵] یعنی مفاد اخبار الغاء احتمال خلاف است، می‌گوید احتمال خلاف، شک، در مورد خبر ثقه ملغا است، ساقط است. در اخبار من بلغ چنین حرفی نیست، اسقاط احتمال خلافی نیست.

و اگر مدرک ما در حجیت خبر ثقه سیره عقلائیه باشد باز سیره عقلائیه هم بر عدم احتمال خلاف است و در مورد اخبار من بلغ عدم احتمال خلافی نیست.

احتمال ۲و ۳. استحباب به عنوان خود عمل یا به عنوان ما بلغ الثواب علیه

احتمال دوم[۶] این است که ما بگوییم مفاد اخبار من بلغ استحباب عمل است بعنوانه، اگر خبر ضعیف قائم شد که دعا مستحب است، دعا به عنوان خود آن می‌شود مستحب. احتمال سوم هم این بود که به عنوان بلوغ الثواب علیه مستحب باشد. این دو احتمال.

مطلب ۱. شناخت احتمال دوم و سوم

مطلب اول معرفت این دو احتمال است. معرفت این دو احتمال که روشن است: تارة می‌گوییم خود عمل به عنوان خود آن می‌شود مستحب. تارة می‌گوییم این عمل در اثر عروض عنوان بلوغ ثواب می‌شود مستحب.

(سؤال: خیلی واضح نیست) خیلی واضح نیست؟ تارة ما می‌گوییم زید را اکرام کن، تارة می‌گوییم زید را بحیث أنه عالمٌ اکرام کن، این دو تا با هم فرق می‌کند یا خیر (بله) آفرین! تارة ما می‌گوییم اخبار من بلغ می‌گوید دعا عند رؤیة الهلال خود آن مستحب است، تارة می‌گوییم اخبار من بلغ می‌گوید دعا عند رؤیة الهلال به عنوان بلوغ ثواب من النبی صلی الله علیه و آله و سلم مستحب است.ـ

آن وقت نتیجه آن این است که باید آن عنوان مورد التفات شما باشد. یک مثال واضح‌تر بزنم؛ تارة می‌گوییم قیام مستحب است، تارة می‌گوییم قیام به عنوان احترام للاستاد مستحب است. فرق این دو چیست؟ فرق این است که اگر استاد بیاید شما بلند شوید برای این که پای شما درد می‌کند استحباب ندارد، اما اگر استاد بیاید شما برای احترام استاد بلند بشوید این جا استحباب دارد. باید عنوان مورد التفات باشد فرق آن این است.

(سؤال: به عنوان بلوغ ثواب باشد مگر ثواب معلول استحباب نیست؟) هر چه می‌خواهد باشد به معلول و علت و سبب و مسبب و اثر و مؤثر و این‌ها… (معقول نیست) چرا معقول نیست؟ (چون استحباب ثواب را می‌خواهد بیاورد) خیر، استحباب ثواب نمی‌خواهد بیاورد. ما می‌گوییم این عمل بلغ علیه الثواب هست یا نیست؟ یا بگو هست یا بگو نیست یا بگو هم هست هم نیست (حاج آقا ثواب مگر معلول…) جواب من را شما بده، به آن‌ها اصلا کار [نداشته باش]، این عمل بلغ علیه الثواب هست یا نیست؟ ( بلغ علیه الثواب) این عنوان عارض بر دعا شده یا نشده؟ (شده) این عنوان قابل قصد هست یا قابل قصد نیست؟ (قابل قصد هست) وقتی عنوان قصدی شد تا قصدش نکنیم موضوع برای… (نمی‌تواند مستحب باشد) چرا نمی‌تواند مستحب باشد (چون ثواب معلول وجوب و استحباب است) خیر (چیزی که واجب یا مستحب نباشد ثواب بر آن مترتب نمی‌شود) بارک الله! شما چرا بخیل هستید، دست خود مولا هست، مولا می‌گوید این نه مستحب است نه واجب است همین که پیغمبر من بگوید ثواب بر آن هست من ثواب می‌دهم. بله پیغمبرش را دوست دارد آن طور برای او زحمت کشیده. (ما می‌خواهیم استحباب ثابت بکنیم) استحباب درست می‌شود خیر، حالا اجازه بدهید احتمال دوم عبارت از این است که استحباب درست بشود به چه عنوان؟ به همین عنوان، مولا می‌فرماید همین که پیغمبر من به یک عملی ثواب مترتب بکند من آن عمل را مستحب می‌کنم، مردی برو جلوی خدا را بگیر. بله، نمی‌شود دیگر، کار … دست مولا هست. مولا تارة خود عمل را مستحب می‌کند مقام اثبات می‌خواهیم دلیل می‌خواهیم، دلیل آن اخبار من بلغ است. تارة مولا عمل به عنوان بلوغ ثواب من الائمه علیهم السلام را مستحب می‌کند دلیل آن اخبار من بلغ است.ـ

پس این معرفت احتمال اما آثار مترتبه.

مطلب ۲. آثار مترتب بر دو احتمال

اثر ۱. فقهی شدن مسئله

اثر اول این است که بنا بر این بحث از اخبار من بلغ دیگر بحث داخل در علم اصول نیست، می‌شود بحث فقهی. چرا؟ چون فقه عبارت است از بحث از اقتضا و تخییر نسبت به فعل مکلف و ما الان می‌خواهیم بگوییم این فعل مکلف که دعا است مستحب است یا مستحب نیست. پس بحث می‌شود بحث فقهی، بحث دیگر بحث اصولی نیست همان طور که بحث از استحباب نماز شب یک بحث فقهی است کذلک این بحث می‌شود بحث فقهی.

(سؤال: متوجه نشدم …) ببینید الان اخبار من بلغ اثبات می‌کند استحباب عمل را؛ مثل این که یک خبری قائم بشود اثبات بکند استحباب نماز شب را، خبری که قائم می‌شود اثبات می‌کند استحباب نماز شب را این یک مسئله فقهی است یا اصولی (با این بیان فقهی می‌شود اما بحث ما این نیست، بحث ما این است که اصل دلالت اخبار من بلغ چیست چطور…) خیر، حالا بر فرضی که اخبار من بلغ مفاد آن اثبات استحباب باشد مثل مثال نماز شب مسئله چه چیزی می‌شود؟ آفرین! می‌شود مسئله فقهی و حال آن که اگر مربوط به اسقاط شرائط حجیت بود می‌شد مسئله اصولیه، چون بحث از حجت و عدم حجت شیئی مربوط به اصول است، این جا بحث از حجیت نیست، بحث از استحباب عدم استحباب است می‌شود مسئله فقیه.

(سؤال: مسئله فقهی یا قاعده فقهی؟) خیر، مسئله فقهی که ما می‌گوییم اعم است از این که قاعده فقهیه باشد یا مسئله خاص باشد.ـ

این اثر اول.

اثر ۲. جواز افتاء به استحباب

اثر دوم این است که للمجتهد ان یفتی للاستحباب. چرا؟ چون در فتوا به استحباب حجت می‌خواهد، اخبار من بلغ هم حجت بر استحباب است.

باز مثل قبل اگر قائم بشود بر استحباب غسلی، این غسل می‌شود مکفی از وضو چون می‌شود غسل ثابتٌ الاستحباب.

(سؤال: من حیث هو که باز مستحب نمی‌شود که) احتمال دوم من حیث هو می‌شود، احتمال سوم من حیث البلوغ می‌شود در نتیجه وقتی که می‌رود زیر دوش اگر نیت بکند غسل را به احتمال اول می‌شود مستحب، به احتمال دوم باید نیت بکند غسلی را که بلغ علیه الثواب (بلغ علیه الثواب مکفی از وضو می‌شود آن وقت؟) بله به خاطر این که دلیل بر استحباب دارد، می‌شود ثابت الاستحباب، اگر خبر ثقه قائم بشود من أتی بالغسل بعنوان أنه بلغ علیه الثواب من النبی صلی الله علیه و آله حکم به استحباب می‌کردیم یا خیر (باید به عنوان خود آن مستحب باشد این الان …) عجیب است؛ می‌گوییم بابا دو تا احتمال است (حقیقةً غسل نیست که مستحب است ،حقیقةً عمل من به من بلغ است که مستحب است) خیر، ببینید عمل با این وصف مثل این که من می‌گویم أکرم العالم العادل، عادل را شما که اکرام نمی‌کنید، هم عالم دخالت دارد هم عدالت دخالت دارد. (این اخبار من بلغ به غسل لازم نیست بخورد به چیز دیگر بخورد مستحب می‌کند …) همین طور است، مگر ما گفتیم فقط به غسل می‌خورد (پس غسل این جا اهمیت ندارد …) غسل اهمیت ندارد، به هر چه بخورد مستحب می‌کند (چون عنوان مستحب را می‌کشد خود عمل من بلغ است عمل من بلغ که مستحب است و عمل به من بلغ که مکفی از وضو نیست) من بلغ چه چیزی را مستحب می‌کند (خودش را) خود من بلغ را (…) دعا را مستحب می‌کند (خیر، اگر دعا مستحب بشود می‌شود احتمال قبلی) خیر عزیز من، احتمال قبلی این نبود، احتمال قبلی این بود که شرائط حجیت ساقط می‌شود این احتمال این است که اصلا به شرائط حجیت کار نداریم، اخبار من بلغ خود آن یک دلیل می‌شود بر اثبات استحباب، به شرائط حجیت کار نداریم، می‌شود مسئله فقهی، موضوع آن چیست، می‌گوید موضوع آن عبارت است از خود عمل یا عمل به عنوان بلوغ ثواب، اگر به عنوان باشد قصد عنوان لازم است بنا بر این غسل می‌شود مکفی از وضو اگر به قصد بلوغ ثواب اتیان بکند.ـ

مطلب ۳. دلیل بر این دو احتمال

مطلب سوم دلیل بر این [دو] احتمال است.

دلیل بر این احتمال [سوم] چیست؟ دلیل بر این احتمال این است که کسانی که گفتند احتمال دوم مأخوذ است یعنی نفس عمل مستحب است، أخذ کردند به اطلاقات چون داشت «من بلغه ثوابٌ فعمله کان اجر ذلک له»[۷] روایاتی هم که قید داشت «التماس ذلک الثواب»[۸] و نحو ذلک، می‌گویند این‌ها مثبتین هستند در مثبتین هم که قانون اطلاق و تقیید جاری نیست پس حکم می‌کنیم به استحباب عمل مطلقا چه با عنوان بلوغ چه بدون عنوان بلوغ.

(سؤال: از این که می‌گوید ثواب دارد فهمیدیم) بله.ـ

نظر دوم که مقید می‌کند می‌گویند علی ای حال این روایات می‌خواهد یک چیز [را] ثابت کند یا می‌خواهد عمل را فی حد نفسه مستحب بکند یا عمل به قید بلوغ ثواب را مستحب بکند پس می‌شود صورت وحدت تکلیف، یک تکلیف بیشتر نیست، یک حکم بیشتر نیست. در نتیجه قانون اطلاق و تقیید جاری می‌شود و مقید می‌کنیم.

این هم دلیل بر احتمال دوم و سوم.

اما رد این احتمال می‌ماند برای بعد.

و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.



۱) وسائل الشيعة ج‏۲۷ ص۱۴۷

۲) وسائل الشيعة ج‏۲۷ ص۱۳۸

۳) تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ج‏۱ ص۱۳۹ وسائل الشیعه جلد ۲ ص ۲۴۷

۴) الحجرات ۶

۵) وسائل الشیعه ط ـ آل البیت ج۱ ص۳۸ وسائل الشيعة ج‏۲۷ ص۱۵۰

۶) احتمال دوم و سوم همان دو احتمالی است که در ابتدای بحث اخبار من بلغ به عنوان احتمال سوم و چهارم مطرح شد.

۷) وسائل الشيعة ج‏۱ ص۸۱

۸) وسائل الشيعة ج‏۱ ص۸۲

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا